Utvikling | Utdanning | Trening | Eksterne tilbud | Blogg | Linker | Hjem

Øvelsestips | Idrettsspesifikk basistrening | Learn to Play | Skøyteteknikk | Kølleteknikk | Fysiske tester | Istester
Kølleteknikk og puckkontroll

Puckkontroll er viktig i ishockey. På denne siden vil vi gi deg noen eksempler på øvelser du kan bruke utenfor isen for å legge et grunnlag for videreutvikling av kølleteknikk. Noen av øvelsene vil være komplekse og dermed også stimulere andre relevante basismomenter.

Først skal vi se litt nærmere på hvordan du bør holde kølla. Øvre hånd holdes i ett ”skrujernsgrep” rundt toppen av kølla. Her kan du se hvordan. Nedre hånd holdes ca. 20 – 30 cm ned på skaftet, men skal kunne bevege seg opp og ned. Armene skal være noe foran kroppen slik at den øvre hånden fritt kan bevege seg fra side til side foran kroppen. Håndleddene skal være myke og følsomme. Her kan du se video. At den nedre hånden er løs og ledig er svært viktig med tanke på å kunne utføre ulike kølletekniske momenter og samtidig opprettholde puckkontroll. Her har du et tips om hvordan du kan øve på det.

Puckbehandlings grunnmønstre er bevegelsene:
-side til side
-diagonalt
-frem og tilbake

Her
kan du se video av puckbehandlingens grunnmønstre vist med puck. Her er det vist med teknikk-kule. For å kontrollere pucken på isen og kula utenfor isen, må du vinkle køllebladet over pucken/kula. Her kan du se hvordan.


Hjelm.jpgNedenfor vil du finne øvelser du kan bruke utenfor isen for å trener kølleteknikk og puckkontroll. Vi har vært så heldige at vi har fått Andreas Hjelm (bildet) til å vise øvelsene. Andreas spiller til daglig i Storhamar Dragons og er instruktør ved NIHFs Basishelg. Der har han ansvaret for stasjonen kølleteknikk. Øvelsene kan du sette sammen til egne teknikktreninger, eller du kan bruke dem sammen med annen type trening. Trykk på øvelsesnavnet for å se video. Her kan du bli bedre kjent med Andreas Hjelm.

 

Grunnmønstre
Grunnmønstre, lange bevegelser
Dorullkjernen
Klokka
8-tallet
Raskere og raskere
Bytte kule
Drible to kuler
Finte
Finte i fart
Drible gjennom og rundt hinder
Drible gjennom og over hinder
Drible frem og tilbake og over hinder
Drible under og rundt kølle
Drible under og rundt kølle i bevegelse
Bøtta
Tennisballen
På tennis
Trikset

Mer komplekse øvelser
Nedenfor finner du mer komplekse øvelser. Kølleteknikk er fortsatt en viktig del av dem, men det er også lagt til ulike bevegelser med beina. Noe er skøyteimitasjon, mens andre øvelser handler mer om generell koordinajon mellom armer og bein og balanse. Vi kan godt si at enkelte av disse øvelsene hører hjemme inn under idrettsspesifikk basistrening. For å lese mer om den treningsformen kan du klikke deg inn i menyen øverst på siden.

Drible i lav gange
Drible med hender og føtter
Ulik rytme på armer og bein
Skøytehopp og dribling
Vekselhopp og dribling 
Drible i koordinasjonsstige
Drible på glideboard
Drible puck på glideboard
Balansepute
Balanseputer

Ressursøvelser
Under har vi lagt inn tre forslag til ressursøvelser. En stimulerer styrke i overkropp, den andre stabilisering, mens den siste er en utholdenhetsøvelse. I alle tre øvelsene er kølleteknikk fortsatt et moment. Du kan selvfølgelig også bruke flere av øvelsene over i ressurstrening. Pass på at du har klart for deg målet med treningen eller øvelsen. Skal det være ressurstrening, eller skal det være teknikktrening? Hva målet er bestemmer til en viss grad hvordan du gjennomfører øvelsene med tanke på intensitet og intervall. I utholdenhetsøvelsen har vi lagt inn en "oppskrift" til hvordan du innenfor en økt kan kombinere teknikk med utholdenhet.

Drible med vektskive
Strikken
Side til side med dribling